Vi arbejder alle med læreplaner i Dagplejen - og ud fra samme skema.
- Vision. f.eks. arbejde med temaer
- Udfordring. Delmål prioriterer og øger fokus på handlinger i en given periode.
- Tegn på læring. Tegn fortæller os om børnenes læring og om det går i den rigtige retning.
- Konkrete initiativer. Metoder og aktiviteter i det pædagogisk praksis
- Udviklingsområder. Overvejelser – hvad skal f.eks. styrkes
- Evaluering. Organisering rammer for udførsel, opfølgning, ressourcer og evaluering.
1. Mål. Hvad ønsker du / I, at der skal arbejdes med ?
2. Hvorfor? Hvorfor er det vigtigt at barnet kan det ?
3. Dokumentation. Hvad vil vise dig, at barnet har lært noget ? ( brug ICDP )
4. Hvordan. Hvad vil du lave med barnet ?
5. Udviklingsområder. Er det sproget, motorikken, legen med de andre børn, ( De 6 temaer ) spisesituationen eller andet du vil hjælpe barnet med.
6. Hvornår/Evaluering. Hvor lang tid vil du bruge om dagen /ugen, og hvilken dag skal det starte og slutte, og hvem vil du evt. snakke med i forløbet.
Under de forskellige byer i kommunen kan der ses læreplaner. Nogle dagplejere laver læreplaner hjemme fra deres egen dagpleje og andre laver læreplanerne sammen for hele legestuegruppen.