Artikel

Hun stiller skarpt på relationer

“Hvad så, Nadia. Vil du gerne have, at jeg puster den lilla ballon op bagefter?” Dagplejer Hanne Fuglsang har slået sig ned i græsset sammen med børnene og er i fuld gang med at få ballonpumpen til at makke ret.
I baggrunden indfanger Anna Storgaard optrinetmed sit videokamera. Som pædagog i dagplejen i Brønderslev har hun jævnligt kameraet med, når hun er på besøg hos dagplejerne. “Det er meget tydeligt at se, hvad der sker i kontakten med børnene, når man kigger optagelserne igennem,” siger Anna Storgaard.

Når det går godt
Som led i den anerkendende pædagogik udvælger Anna Storgaard som regel de klip, hvor dagplejeren har succes med at skabe kontakt til et barn. I en stille middagsstund viser hun filmen for dagplejeren og siger for eksempel: ‘Prøv lige at se her, hvor fantastisk du er’ “ Det er virkelig lærerigt for dagplejerne at se, hvad de gør, når nærværet lykkes, og hvor meget det betyder for barnet.
‘Prøv lige at se her, hvor fantastisk du er’.
“Det er virkelig lærerigt for dagplejerne at se, hvad de gør, når nærværet lykkes, og hvor meget det betyder for barnet.”
Ind imellem kan optagelserne også hjælpe en dagplejer til se, at hun har kontakt til et barn, selv om hun ikke oplever det sådan. Det så Anna Storgaard i forbindelse med en dreng, som var trist og indesluttet.
Dagplejeren følte ikke rigtig, at hun kunne nå ind til ham. Men efter at have optaget en sangleg med børnene kunne Anna Storgaard vise dagplejeren, at drengen gav hende ganske små smil og fulgte hende i legen.
"Efter det gik op for dagplejeren, at han faktisk gerne ville hende, fik hun mange flere smil, og det endte med, at han fik det der glimt i øjet, inden han skulle videre til børnehaven,” fortæller Anna Storgaard.

Nyt syn på barnet
At kameraet kan hjælpe med at få et andet syn på barnet, har Anna Storgaard også set i situationer, vor en dagplejer har det svært med et barn og for eksempel siger: ‘Han skriger hele tiden’ eller ‘hun er altid i konflikt og provokerer de andre børn’. “
Når vi ser optagelserne igennem, viser det sig ofte, at det ikke er så slemt. Man kommer let til at overdrive de negative oplevelser,” siger Anna Storgaard. Hendes erfaring er, at dagplejerens nye syn på barnet skaber resultater. “Når dagplejeren ændrer sig over for barnet, vil barnet som regel kvittere med en større tillid og åbenhed, og dermed kan der opstå det nærvær, som er så afgørende for barnets udvikling.”   
Af Merete Nielsen

 

 

Dagplejepædagog Anna Storgaard er begejstret for relationspædagogikken ICDP.
Hun bruger video til at fastholde stjernestunder, hvor nærværet mellem børnene og dagplejeren funkler.
Hun bruger video til at vise, hvor nærværet mellem børnene og dagplejeren funkler.

Video i dagplejen
Dagplejen i Brønderslev startede så småt med at bruge ICDP i 2008. I den forbindelse blev der indkøbt kameraer, og pædagogerne har siden fået en bærbar computer, så de kan vise filmklip på skærmen ude hos dagplejerne. 10 pædagoger deles om tre kameraer.

International Child Development Programme
ICDP
kaldes også relationspædagogik og går blandt andet ud på, at man viser positive følelser over for barnet og følger barnets initiativ. Alle dagplejere har været på et todages kursus i ICDP.

Opdateret 18. januar 2019