Efterår

Efterår.

 Pædagogiske læreplanstemaer:

-         Barnets alsidige personlige udvikling

-         Sociale kompetencer

-         Sprog

-         Krop og bevægelse

-         Kulturelle udtryksformer og værdier

-         Naturen og naturfænomener        

Mål: At børnene opnår læring om efterår og naturen, hvor de samtidig skal bruge deres kreativitet.

 Hvorfor: Det er vigtigt at børnene lærer om de forskellige årstider og hvad der sker ude i naturen når vi skifter årstid. Vi vil i denne omgang koncentrere os om efteråret.

 

Hvordan: Vi deler aktiviteten op i 2. Vi starter med at tage på tur til Hedelund, hvor vi skal finde en masse efterårsblade. Vi har lånt bøger om efterår og snakket om at bladene falder af træerne og skifter farve, så vi er velforberedte, når vi drager af sted.

Når vi kommer hjem lægger vi alle bladene i pres mellem siderne i telefonbogen.

Når bladene er tørre, kan vi gå i gang med anden del af aktiviteten. Her snakker vi igen om hvordan efterårs træet ser ud, hvilke farver vi kan se mm. Vi bruger igen bøger, så børnene kan få et visuelt billede af, hvad vi snakker om. Børnene får et stykke papir, samt nogle farver (grøn og brun) og nu skal de tegne en masse træer. Bagefter limer de bladene på papiret, og vi har nu en flot efterårsskov.

 Udviklingsområder:    

-         Styrkelse af farvekendskab

-         Styrkelse af kendskab til former

-         Styrkelse af fin/grov motorik

-         Styrkelse af den kreative sans

-         Evnen til at lytte og følge instruktioner.

-         Vente på tur

 

Opdateret 26. februar 2014