Farver og former

Farver og former.

 Pædagogiske læreplanstemaer:

-         Barnets alsidige personlige udvikling

-         Sociale kompetencer

-         Sprog

-         Krop og bevægelse

-         Kulturelle udtryksformer og værdier

 Mål: At børnene opnår læring om farver og former på en sjov og kreativ måde. Vi koncentrerer os om farverne: blå, rød, gul og grøn. Samt formerne: rund, firkant, trekant og hjerte.

 Hvorfor: Som en del af børnenes læring indgår kendskab til både farver og former. Jeg synes dette er en sjov og kreativ måde at lære på, hvor børnene både får lov til at bruge fri fantasi og selv bestemme, men også skal lytte og følge mine instruktioner.

Hvordan: Vi maler 3 forskellige billeder. Vi laver denne aktivitet over 3 forskellige dage. Inden vi går i gang, har vi læst div. bøger om farver og former, så børnene allerede har et kendskab hertil.

Først får de lov at male med fingrene, billedet bliver af fri fantasi, her snakker vi om de farver de bruger, men ellers bestemmer de helt selv.

 Andet billede bruger vi pensler til og her bestemmer jeg, hvilken farve de skal bruge. F.eks. find den blå farve, og så maler de med den. Mens de maler, snakker vi om de ting, de kender med den pågældende farve.

 Det sidste billede maler vi med former. Vi har klippet svampe ud i forskellige former. Dem dypper de i malingen og ”stempler” så på papiret. Her deles vi om bestemmelsen. Jeg bestemmer formen og de bestemmer farven. F.eks. jeg siger find den runde form… og bagefter spørg jeg hvilken farve skal den runde form så have, og her vælger børnene.

 Udviklingsområder:

-         Styrkelse af farvekendskab

-         Styrkelse af kendskab til former

-         Finmotorik

-         Styrkelse af den kreative sans

-         Stimulering af egen fantasi

-         Styrkelse af hukommelse + genkendelses evne.

 

Opdateret 26. februar 2014