Påske

Påske.

Pædagogiske læreplanstemaer:

-         Barnets alsidige personlige udvikling

-         Sprog

-         Krop og bevægelse

-         Kulturelle udtryksformer og værdier

Mål: At børnene gennem kreative projekter lærer om påsken, samt styrker forskellige færdigheder.

Hvorfor: Jeg synes kreativitet er vigtig i børnenes udvikling, og man kan være kreativ på mange måder. Vi vil i dette tema laver forskellige påsketing, bl.a. forskellige påskekyllinger, male æg mm. Det gode ved kreative projekter er at børnene ender med et færdigt resultat som de stolte kan vise frem og få med hjem.

Hvordan: Vi vil starte  med at snakke om påske, og hvad påsken er. Vi vil kigge lidt i bøger med billeder af kyllinger, og ellers koncentrere os om farverne gul, orange og rød. Og den runde/ovale form. Vi vil snakke om de ting vi kender der har disse farver og form.

Vi vil dele tingene op så vi laver en ting om dagen over en periode.

Vi vil lave en kylling ud af et flamingohjerte, det skal males gult og herefter skal halvdelen pyntes med palietter. Til sidst vil vi tegne øjne på og lime et næb på.

Så vil vi lave Kyllinger ud af vatrondeller. Vi starter med at gøre dem lidt våde og så strække dem ud i en æggeformet form. Så maler vi dem med en blanding af lim-vand-maling. Når de er tørre limer vi øjne og næb på.

Vi laver også en kylling hvor vi bruger vores fod som skabelon. Her sætter vi fjer på som vinger og ellers øjne , næb og ben. 

Så skal vi også lave en kylling hvor vi hovedsageligt vil bruge vores hænder som skabelon. Vi tegner hænderne på papir i gul og rød. Så bruger vi 2 hænder til fødder, 2 hænder til vinger og 1 hånd til hanekam. Kroppen er en oval cirkel i pap. Her limer vi de forskellige dele på sammen med et næb og til sidst tegner vi øjnene.

Vi skal også male æg, her bruger vi vandfarve, og børnene styrer selv hvilke farver de vil male med.

Så har vi vist også lavet mange fine påske ting, som børnene kan få med hjem J

Udviklingsområder:

-         Styrkelse af farvekendskab

-         Læren om påske

-         Styrkelse af kendskab til former

-         Styrkelse af fin/grov motorik

-         Styrkelse af den kreative sans

-         Evnen til at lytte og følge en instruktion og vejledning.

-         Vente på tur

-         At bruge sin fantasi

-         sproget

 

 

Opdateret 26. februar 2014