Bålmad

Vores mål er at give børnene en god oplevelse af at lave bål og bålmad. Vi bryder den daglige rutine omkring vores spisesituation og tilbereder maden på en anderledes måde.

 Vi vil frem til sommerferien mødes og lave bålmad sammen med børnene. Vi planlægger at vi skal lave følgende:

  • Pita-bøffer med tilbehør
  • Pandekager med kødfyld/marmelade
  • Kyllingespyd med kartoffelfad
  • Pizza

 Vi starter med at hente brænde til bålet og får det startet op. Vi bruger tid på at hygge omkring bålet og opleve den gode stemning og magi et bål giver. Dernæst snakker vi med børnene om at bålet er varmt og vi lærer børnene at færdes omkring bålet.

 

Maden vil delvist være tilberedt, men den sidste forberedelse vil foregå ved bålet og børnene deltager i det omfang de kan.

Vi vil styrke børnenes kompetencer og færdigheder: (lærerplanstemaer)

Sociale kompetencer: at være sammen med andre, være medbestemmende, hjælpe andre børn og voksne.

Barnets alsidige kompetence: give barnet mulighed for at fortælle hvad det oplever/har oplevet, fortælle hvad det kan lide.

Sproget: give barnet mulighed for og lysten til at fortælle hvad det oplever, samtale om det der sker i nuet, lære nye ord.

Natur: at være med til at lave bål, at se hvordan ting kommer fra jord til bord – tilberedelse af mad.

Evaluering: Vi snakker med børnene løbende og dernæst vil vi bruge billeder som et udgangspunkt for dialog. Billederne kan hænges op så de kan bruges som udgangspunkt for samtale mellem dagplejer-barn, barn-barn og forældre-barn.

Opdateret 7. juni 2016