Smagens dag

Vi skal have smagens dag (SOS kalden det også – sidste onsdag i september).

Vores mål er at give børnene en oplevelse at udforske sammenhængen mellem smagen og den følelse maden giver i munden. Mon det knaser, knækker eller klister i munden ? Mon råvarerne er bløde, hårde eller midt i mellem ?

Smagsoplevelser påvirkes af alle sanser – syns-,lugte-,føle- og høresansen. At smage på andet end allerede kendte råvarer kan være grænseoverskridende for den enkelt og kræver mod og anderkendelse og accept af de andre børn og voksne.

Temaet for dagen er Mærk smagen, der sætter fokus på konsistens og dermed på den mundfølelse, vi oplever. De 5 grundsmage er : sødt, surt, salt, bittert og umami.

Vi laver følgende smagsoplevelser :

Koldt – frossent vindruer og frosne figenstænger

Sødt / cremet – rødbede rørt med flødeskum og lidt vanilje og æblemos

Surt – agurker som har ligget i eddike og citron saft

Salt  - chips og havsalt

Bitter – grapefrugt og rosmarin

Hårdt – knækbrød og tørrede brødstænger 

Umami - oliven og grøntsagsboullion

Vi vil stille et bord midt I lokalet og tage en smagsoplevelse fra af gangen, så vi kan tage en snak om hvad der er vi smager og for at se oplevelsen hos børnene.

Vi vil styrke kompetencer og færdigheder: (læreplandstemaer)

Sociale kompetencer: at være sammen med andre, vente på tur, lytte til de andre,

Barnets alsidige kompetencer :fortælle hvordan de oplever smagen, og fortælle om de kunne lide det.

Sprog: at sætte ord på hvordan oplevelsen er at smage på tingene og fortælle om de kan lidt det eller ej.

Kulturelle udtryksformer og værdier: fortælle om farver, tradition – en årlige tilbagevendende begivenhed.

Vi laver collager med billeder som hænges op og at der opstår naturlig dialog, barn-dagplejer og barn-forældre:-)

Evaluering:

En oplevelse der optog børnene. Nogle smagte på alt med velbehag mens andre blev mere skeptisk jo mere de smagte på. Børnene reaktion kunne se i deres ansigt udtryk, velbehag eller ikke så godt.

En god oplevelse som skal gentages men måske skal det foregå ved høj bord så børnene ikke kan gå til og fra.

Opdateret 7. juni 2016