Sociale kompetencer

Fra nu og til nytår skal vi arbejde med sociale kompetencer i dagplejen. Jeg har lavet en lille beskrivelse af mine ideer og tanker om hvad vi vil arbejde med.

Hvad er sociale kompetencer :

Udvikling af sociale kompetencer er grundlaget for børns venskaber og leg. For at legen kan lykkes, skal børnene kunne forhandle med hinanden og skiftes til at tage initiativ og bestemme legens retning. Børnene skal opleve sig som en del af gruppen. I min børnegruppe kræver det hjælp af en voksen, som har øje for de forhandlinger, der foregår i børnegruppen, og som kan støtte det barn der gerne vil, men ikke kan komme med i legen.

Gennem legen lære børnene at lave aftaler og blive enige om reglerne. De får " øje" på hinandens kunnen og de lære at sætte ord på og lytte, frem for at slå ud, græde eller måske bide, og det kræver tilstedeværelse og viden om, hvornår der skal gribes ind og hvornår børnene skal prøve at klare konflikten selv.

 

For at styrke børnenes sociale kompetencer vil jeg arbejde med :

  • sætte ord på både egne og børnenes intentioner og handlinger, for der med at give dem større forståelse for hinanden f.eks. når vi er ude at lege i haven, og jeg har to løbecyklen men tre børn der gerne vi køre på den. Vi taler om hvordan vi kan løse opgaven, så der ikke er nogen som bliver kede at det og alle får deres ønske opfyldt.

  • Give hinanden et kram store som små og "bare" sidde på skød og blive nusset

  • Vente på tur hos hinanden – eks. skiftes til at tage en ting op af sangkufferten for at bestemme hvilken sang vi synger, eller når vi spiller billedlotteri eller vasker finger, det en af de ting vi gør flere gange om dagen måske uden at tænke over hvad vi lærer af hinanden.

  • Vi vil arbejde med at lytte til hinanden, hvad det enkelt barn ønsker, at spise, vil lege med, høre musik eller hvad man måtte ønske sig.

  • Børnene skal lære at være i store/ større grupper end 4, som vi er til dagligt. Det øver vi ved at deltage i ved fælles arrangementer i byen og i vores legestue

  • Børnenes fysisk og psykisk behov, sådan at de lærer at italesættelse, hvad de ønsker og har

          behov for.

    Det jeg gerne vil opnå med de sociale kompetencer er, at udvikle empati og forståelse for hinanden. Lære børnene at være i små og store gruppe og at det ikke altid er det barn som råber højest, der bliver hørt først.

    Skabe nysgerrige børn og give dem lyst til at tage nye udfordring op.

     

    I august skal vi finde hinanden igen efter sommerferien og så begynder der to nye børn, som skal falde godt til.

     

    I september og oktober vil vi arbejde med temaet efterår, hvor vi skal lave marmelade, sylte, lave hybenlarver og samle blade, hvor vi vil lave forskellige ting eks. efterårs træ, presse blade som vi laver til juletræ, når det bliver december.

     

    November og december er temaet jul.

    Vi skal lave herligheder, julepynt, julekort, julehygge med hinanden, ja december bliver en travl og hyggelig tid.

     

    Fra forårets  tema natur og naturfænomener, kører vi forsat vores årshjul / vejret resten af året.

    Vi taler meget om hvordan vejret arter sig i løbet af formiddagen og til frokost sætter vi pilen på års hjulet. Er der regn, blæst, sne, sol eller sol og skyer, børnene ser frem til at vi sætter pilen det rigtige sted på hjulet.

     

    Der vil løbende blive lagt billeder ind på hjemmesiden.

 

 

Opdateret 8. september 2016